Nemespátró
- Pátró -
1091. évi, első említése
Szent
László király adományaként
-
Koppány vezér egykori uralmi központjában -
a Somogyvári
Szent Egyed Bencés Apátság
alapító
dokumentumában
Egy nép, egy falu eredetét több
módon lehet feltárni: az archeológia, a nyelvi kötődés, a hagyományok a
legrégibb eszközökként ismertek az őstörténeti kutatásokban. Nagyon fontos
kiegészítő elemként meglepő eredményeket hozhat még a zene, a hiedelem-, és mondavilág
elemzése. Van még egy említésre méltó, amit az eddigi tudomány nem mindig, vagy
nem szívesen alkalmazott, ez pedig a településnevek vizsgálata. A szavakhoz
hasonlóan több évszázadon vagy évezreden át őrizzük annak a népességnek az
etnikai részbeni, vagy teljes hovatartozását, amit a nevek ránk hagytak.
Sokáig úgy élt a köztudatban,
hogy Nemespátró ősi nevét először egy 1298-as somogyvári
apátsági dokumentum őrzi, így a falu alapítása is ehhez köthető. A hely és az
állítás igaz, ami pedig a még korábbi dátumot és a szöveget illeti, az ismert
volt Marczali Henrik, Magyarország története az
Árpádok korában (1038–1301), A Magyar Nemzet Története 2. kötetéből. (ATHENAEUM
IRODALMI ÉS NYOMDAI R. TÁRSULAT BUDAPEST, 1896. III. FEJEZET. Horvátország
meghódítása. A somogyvári apátság alapítása. Franczia szerzetesek.) De a levéltári ismeretek ellenére nagy
meglepetés érte nem csak a település lakóit, azok közül a falu őstörténetével
szívesen kacérkodókat, hanem a tudományos világot is 2009-ben. Annak járunk
utána a következő fejezetekben, hogy mi okozta ezt a meglepetést.
A nemesi – kisnemesi – falu életében az
mindig ismert volt, hogy a hagyományai és néprajzi jellege milyen sok-sok
évszázados múltbéli időszakokhoz röpítenek vissza bennünket. Széna Béla
Őshazakeresés másképpen című munkájában és a Turán 2005. évi november-decemberi
számában – 86. old. - Somogy vármegye településnevei között említi Nemespátró
ősi nevét is: Patruh, Patroh,
Patro, Pátró és a 19.
századtól Nemespátró elnevezéssel. (A régi, úri világ, nemesi megjelölésének
eltörlése miatt az 1951. évi határozat alapján 1952. augusztus 1-én
Nemespátróból újból Pátró lett. Ekkor került a
település Somogy megyétől Zalához. Eredeti – nemesi - nevét 1991-ben kapta
vissza.)
A
falu nemesi előnevét 1867-et követően kérték a nemesi ranggal és joggal bíró
családfők, annak köszönhetően, hogy a Kiegyezés után a korábbi kuriális
községek elveszítették számos előnyüket. A nemesi előjogoktól megfosztott falu
élt még az utolsó lehetőséggel, ha már a lakói nem is bírhatták az őseiktől
örökölt egyedi kiváltságokat, akkor legalább az elnevezésében őrizzék meg az
elődöktől kapott rangot.
Sokáig
az is a köztudatban élt, hogy Hunyadi Mátyás idejében, vagy a Mohácsot követő
török elleni harcok időszakában kapták a nemességet a nagy vitézségeket véghez
vivő lakói. Amely nemesi okirat ma már - vagy még - nem lelhető fel és
megerősítést kap a falu nemessége majd a török kiűzését követő 18. században.
Számos eredeti, nemesi és egyéb dokumentumot semmisítettek meg a törökdúlások,
vagy vitték magukkal a hódítók Somogy vármegye és Kanizsa várának elfoglalását
követően. Az is fennáll, hogy tűzvész martaléka lett, vagy egyéb enyészet
semmisítette meg az ősi kutyabőröket és az okleveleket az egyházi iratokkal
együtt. De bízhatunk abban is, hogy a falu nemesi rejtették el őket illetéktelen
kezek elől, csak az utókor még nem lelte meg őket.
A
franciaországi Saint-gilles-i bencés apátság másolati könyvéből származó szöveg egyértelmű
bizonyítékot szolgáltat, nem ad helyet, sem teret további találgatásoknak.
A
Somogyvári Bencés Apátság alapításáról beszámoló, 1091-ből fennmaradt
rendkívüli dokumentum fényképével, gyarapodott a Magyar Országos Levéltár
középkori gyűjteménye. A Somogyvári Bencés Apátság romjainál kialakított
nemzeti történelmi emlékhely vagyonkezelője és a terület kutatását végző
Műemlékek Nemzeti Gondnoksága szakembereinek közreműködésével Magyarországra
érkező dokumentum 2009. júniusától megtekinthetővé vált a hazai szakemberek számára
is. Június közepétől pedig a somogyvári
kiállítóhelyen is látható volt a dokumentum másolata.
2009.
június 2-án a Műemlékek Nemzeti Gondnoksága és a Magyar Országos Levéltár
szervezésében ünnepélyes keretek között bemutatták a Somogyvári Szent Egyed
Bencés Apátság alapítására vonatkozó, több, mint 900 éves dokumentum másolatot.
A dokumentumot eddig hazai szakemberek nem láthatták, mert azt a Párizsi
Nemzeti Könyvtárban - Bibliotheque Nationale-ban - őrizték. Az eseményen köszöntőt mondott
Prof. Dr. Gecsényi Lajos, a Magyar Országos Levéltár
igazgatója, Dr. Varga Kálmán, a Műemlékek Nemzeti Gondnoksága igazgatója. Az
alapítólevelet méltatta Dr. Várszegi Asztrik OSB főapát, ismertette Dr. Rácz
György, a Magyar Országos Levéltár főosztályvezetője.
A
Párizsi Nemzeti Könyvtárban őrzik azt a 12. századi kódexet, amelyben a
Somogyvári Monostor 1091. évi alapítólevelének a tartalma fennmaradt. A Saint-gilles-i Bencés Apátság másolati könyvében megőrzött szöveg
különlegessége, hogy nem egy szokványos királyi oklevél másolata, hanem az
1091-es események somogyvári francia szerzetesek
által megfogalmazott élményszerű leírása. Az alapításról szóló beszámoló
mellett a monostor első lakóinak az esküszövegét is feljegyezték.
Az
alapítólevél különlegessége még, hogy a magyar-francia kapcsolatok történetének
egyik első kiemelkedő emléke. A Somogyvári Apátság a cluny-i
kongregációhoz tartozó Saint Gilles leányegyháza
volt. Mivel Szent László király anyai nagyapja, Kázmér lengyel fejedelem egy
ideig Cluny-i szerzetesként élt, László számára nem lehetett ismeretlen a cluniy-i apátok életszentsége. A Somogy megyei monostorba
egyenesen Saint Gilles-ből érkeztek szerzetesek. Bár
a monostor lakói és a vidék kapcsolatáról közvetlenül nem nagyon szólnak az
írott források, a somogyvári konvent 1250 után
keletkezett okleveleiből arra lehet következtetni, hogy a francia kolónia
zártsága egészen a 13. század közepéig érintetlenül megmaradt.
(A
„nemzetközi apátságok” mindennapi életéhez köthető érdekesség -, így
Somogyvárhoz is - hogy a magyar és a francia szerzetesek között egyáltalán nem csak
az istenfélő viselkedés volt a jellemző. A két nemzet szerzetesi között gyakori
volt a civakodás, hajbakapás, testi sértés – a lelki sérelmek mellett – amit az
apátság vezetőjének nem lehetett könnyű dolga orvosolni. A nemzetek közötti
„évszázados egyházi háborúskodásnak” a francia szerzetesek részbeni behódolása,
meghunyászkodása vagy idővel a távozása, ill. elhalálozása vetethetett végett,
mert a magyar rendtársaik nem mindig felebaráti szeretettel üdvözölték teljes
mértékben a francia hegemóniát. Feltételezzük, hogy akkor működött csak a teljes
béke, amikor Szent László, vagy a későbbi uralkodók az apátság vendégszeretetét
élvezték. Arról nincsen tudomásunk, hogy a lovagkirály vagy az őt követők
ismerték-e a „civakodó szerzetesek” mindennapi gondjait; feltehetően, igen).
A somogyvári bencés apátság romjai
Forrás: Somogyvár - Galéria – Lovagkirály (lovagkiraly.org)
Szent
István király és az őt követő magyar uralkodók számos monostort alapítottak. A
szerzetesközösségeknek adományozott birtokjogokat és kiváltságokat általában az
új monostor felszentelésekor foglalták írásba. Az alapítólevelek közül alig
néhány maradt meg változatlan formában az utókor számára. A 11. századi
magyarországi monostor alapításokról szóló teljes hiteles oklevelek sorában a
Bencés Főapátság Levéltárában őrzött, 1055-ben kelt tihanyi és a Magyar
Országos levéltárban őrzött veszprémvölgyi
alapítólevél után a somogyvári alapítólevél a
harmadik. Az oklevél szövegét régóta ismeri ugyan a magyar történeti kutatás,
de csak keveseknek adatott meg, hogy közvetlenül is tanulmányozhassák, azt,
amivel a kódex számunkra oly fontos lapajairól eleddig egyetlen hazai
közgyűjtemény sem rendelkezett semmilyen másolattal.
Az
alapítólevél a magyar királyság Európa jelentős országaival, Franciaországgal
és Lengyelországgal való szoros politikai kapcsolatát mutatja. Ugyanakkor az is
figyelemre méltó, hogy Szent László király – a vakká, süketté tett Vazul
unokája -, éppen Koppány vezér egykori uradalmi központjában, a somogyvári Kupahegyen alapította meg monostorát, amelyet
Szent Egyed és az apostolfejedelem tiszteletére szenteltek.
László
talán az unokatestvérével, Vladiszláv lengyel
fejdelemmel (1079-1102) és annak feleségével, Judith
cseh hercegnővel történt csoda hatására választotta Szent Egyedet a monostor
egyik védőszentjének. A lengyel és a cseh krónikák feljegyezték, hogy a
fejedelmi párnak, hosszú évekig nem született gyermeke. Végül követet küldtek
Szent Egyed sírjához, a szent közbenjárását kérve. Mire a követ visszaérkezett
a lengyel udvarba, megfogant Vladiszláv fia, a
későbbi III. Boleszláv fejedelem. Lehetséges, hogy Szent László, akinek szintén
nem volt fiú utóda, ugyancsak Szent Egyed közbenjárásától remélt trónörököst.
A
somogyvári templom külső megjelenésében is méltó volt
a nemzetközi elismerésre. Hajójában elfért az akkori pannonhalmi
bazilika, szépségét tekintve pedig a székesfehérvári bazilikával vetekedett.
A
monostor alapításával kapcsolatban további érdekes összefüggést tár fel az a
tény is, hogy László király éppen 1091-ben foglalta el Horvátországot*, amely
korábban elismerte hűbérurának a pápát. Erre a magyar király nem volt hajlandó,
és talán ezzel a monostoralapítással „kárpótolta” az egyházfőt.
*Itt
léphet be Szent László király, Somogyvár és Pátró
közös történeti eseménye. A király nem engedte ki Horvátországot a kezei közül.
De csak jogi úton az öröklési követelését nem tudta volna érvényesíteni sem a
horvát főurak, sem a pápa irányában. Egyetlen eszköz maradt, ami méltó volt a
lovagkirály nevéhez és erényéhez; a fegyveres úton történő hatalmi fellépés,
ami olyan eredményt szült, amely 827 esztendőn át, egészen 1918-ig fennált –
méltó példaként a jelenkor országvezetői számára.
Ismerkedjünk
meg tehát a 11. század utolsó évtizedeinek fordulatokban gazdag történetével,
mert semmi sem ok és indok nélkül való volt, ami nem kevés alapot adhatott a
somogyvári apátság alapításához és annak
adományaihoz.
Szent László király horvátországi hadjárata
és pátró feltételezett kapcsolata
A szentté avatott király emlékét az ereklyék mellett – Szent László-herma
Győrben, Nagyváradon a koponyája egy darabjával, jobbja a Ferences-kolostorban Dubrovnikban - számos történelmi esemény is őrzi. Az „Isten
atlétájának” nevezett, európai hírű lovagkirály* nemcsak kivételes testi erővel
rendelkezett, hanem kitűnő uralkodói erényekről és tudásról is tanúbizonyságot
mutatott a kortársainak és az utókor számára. Ennek bizonyítéka, hogy hatalomra jutását követően azonnal hozzáfogott
a rendteremtéshez, amely az országhatárokon belül és azon túl is példaértékű
maradt. Ehhez a Mindenható testi, lelki bátorsággal, nagy diplomáciai érzékkel,
példamutató erkölccsel, erénnyel és mély vallásossággal áldotta meg őt. A
horvátok a felbomlott társadalmi rendjük helyreállítását László királyban
találták meg.
*Kristó Gyula történettudományos kutatásaiban
arra hívja fel a figyelmünket, hogy Szent László uralkodása alatt kezdték meg a
székelyek kelet magyarországi határokra történő telepítését. Meg kell
jegyeznünk, hogy Balás Gábor, A székelyek története,
/1984/ kitűnő művében részletesen feldolgozza az ősi székely települések
kialakulását, elhelyezkedését, ahol nem szabad figyelmen kívül hagynunk az
Őrség, a Hetés és Belső-Somogy bennünket érintő helyszíneit, benne a kora
középkori Pátróval, a későbbi Nemespátróval. A falu
ősi lakóinak származástörténetében máig él a székely eredet, vagy erdélyi rokonság.
Ha pedig Bartucz Lajos* professzor a magyarság antropológiai – fejformák, szem színe alkat és magasság (Ethnikai embertani kutatások. Anthr.
Köziem. I X. évf. 1. sz. 18 oldal.) - összetételéről 1923-ban Nemespátróban 74
férfin és 51 nőn végzett tudományos felméréseit, eredményeit alapul vesszük,
akkor nem kételkedhetünk a falu népének származásában. Amiben a szomszédos vend
– szlovén - behatást sem szabad figyelmen kívül hagyni, mert a családnevek
mellett, mint Dömötörffy, Szmodics,
- rokoni ágakon Dervalics – a falu elnevezései is
magyarázatra szorul. Az is él a köztudatban, hogy családnév alapján kapta a
nevét, és a Patruh, Patroh,
Patro, Pátró, Nemespátró
névváltozásokon esett át. De ott van a szószerinti értelmének keresése. A patro szó a szláv – pl. a cseh, szlovén, vend - nyelvben,
felső szintet, emeletet, magaslatot jelent. A falu maga is kiemelkedik a dombok
gerincein a többi, őt környező településhez képest, mint Surd, Liszó,
Somogybükkösd, Somogyszentpál. Elképzelhető, hogy a vend nyelvi elnevezést ennek
köszönhetően kapta, mint „magaslat” értelemmel az ott élők, a magasabb
dombvonulaton lakók meghatározásával. A faluhoz tartozó Bucsai-dűlő
neve Tök(i)-dűlőt jelent, ami szintén bizonyíték a vend, szlovén, horvát
népekkel történő együttélésre. A 16. században a katolikus vallásról az
evangélikusra áttérés is az erős vend kötődést, behatást vagy befolyásolást
bizonyítja. A magyar-székely és részben vend örökség megmutatkozik a falu
népdalkincsében is, ami egy külön fejezete Nemespátró életének elsősorban Seemayer Vilmos 1930-as években zajlott gyűjtésének
köszönhetően.
* Dr. Bartucz Lajos előadást tartott a Magyar
Néprajzi Társaság ülésén: Adatok Nemespátró antropológiája címmel a
Magyar Nemzeti Múzeum előadótermében. Elmondta, hogy a Somogy megyei Nemespátró
község közel száznegyven polgárát megmérte és az evangélikus egyház anyakönyvéből
százötven születési anyagot áttanulmányozott. A lakosság antropológiai
összetételét megvizsgálva megállapította Bartucz, hogy az egész falu mindössze
négy család leszármazottja. (Feltételezhetően a Bebők,
Dömötörffy, Győrffy, Szakáll, akikre gondolt, mert a
Bolla család sajnos kihalt.) A lakosság alaptípusát egy Bukazoid-disoroid
elem alkotja, de emellett egy tilranoid rassz elem is
jelentős tényező, úgyszintén némi avar maradvány is kimutatható. Újság, 1935. november (11.
évfolyam, 250-273. szám) 937. 1935-11-22 / 266. szám és a Magyar Hírlap, 1935.
november (45. évfolyam, 250-273. szám) 940. 1935-11-17 / 262. szám
A történetünk következő fejezetében megismerjük, hogy László
király hogyan kapcsolta össze Magyarországot és Horvátországot, amely
határozott döntése évszázadokra megalapozta Magyarország vezető közép-európai
hatalmi szerepét, egészen 1918-ig.
A teljesség okán az eseményekben
1076-ig kell visszatekintenünk, amikor a korona Dmitar
Zvonimir horvát király fejére került. (Zvonimir a „Dmitar” (Dömötör*) nevet
vette fel koronázásakor, amivel jelezni akarta a római egyházhoz való
kötődését). Az utolsó valódi
hatalommal bíró horvát uralkodó felesége Ilona, I. Béla magyar király lánya,
Szent László király kedves húga volt. (Ilonát 1063 körül adták feleségül Zvonimir Demeter horvát királyhoz, és a házasságukból két
gyermek született, Radovan, aki tizenéves korában,
még szülei életében meghalt, és Claudia, aki egy horvát nemes neje lett. Árpád-házi Ilona - horvát nyelven Jelena Lijepa, Szép Ilona,
született 1050 után – elhunyt 1091 körül - magyar királyi hercegnő, házassága
révén horvát és szlavón királyné). Alig kétéves
uralkodás után meghal a Zvonimirt követő öreg II.
István is, ezáltal kihalt a családi ága. Dmitar Zvonimir király valószínűleg természetes
halálban halt meg, de a legenda szerint megölték. Alapja az a történet, hogy I.
Alexiosz bizánci császár megkérte a pápát, segítsen
neki fölszabadítani a Szentföldet, valamint még külön a horvát királyt is
megkérte a szent ügy támogatására. Zvonimir
összehívta a nemeseket a Knin közeli Koszovónál, ahol
felszólította őket a szent háborúra. Ám a nemesség nem óhajtott részt venni a
saját érdekkörükön kívül eső háborúban, ezért megölték az uralkodójukat 1089
április 20-án, ami „gyilkosság” az addig önálló horvát állam megszűnéséhez
vezetett. Bármilyen legend él, és bármi halállal is halt, az örökség jogán László, magyar király magának
követelte a horvát koronát, amit nem adtak egykönnyen, így a következő
esztendőkben háborúskodás zajlott a két királyság között. (Ismert, hogy Zvonimir özvegye, Ilona királyné és a horvát előkelők egy
része szívesebben látta volna az uralkodói székben az elhunyt király sógorát,
Lászlót.)
A magyar király sereggel indult horvát földre a dinasztikus jogainak
érvényesítése céljából, és átkelt a Dráván 1091-ben. A hadai eljutottak a
tengermelléki Horvátországba, ahol a magyar király nem önmagát, hanem unokaöccsét, Álmost segítette a horvát trónra.
A hadba hívás jele a véres kard szertehordozása
volt, amire a nemesek és az alájuk tartozók a király oldalán vonultak a
csatába. Itt kell megállnunk egy gondolat erejéig, ha az akkori útvonalat és az
ahhoz tartozó településeket vesszük alapul. Ugyanis a mai napig vita tárgya,
hogy a király és katonái melyik útvonalon haladtak, és keltek át a Dráván.
Amennyiben Szlavóniát alapul vesszük, akkor a Dráván átkelve Eszék lehetett a
haladásuk iránya. De, ha Zágrábon át az Adriához vezető legközvetlenebb, hadi
utat nézzük, akkor legyen a kiindulási helyszín Esztergom, Buda vagy
Székesfehérvár, mindenképpen a legrövidebb a Balaton déli partja mentén a
Kanizsa, Csáktornya, Varasd lehet. Haladhatott a kettő között is a Balaton,
Somogyvár, Kaposvár és Barcs vagy Berzence útiránnyal, ám legyen bármelyik,
vagy egyik sem, a feltételezés lényege az, hogy kitűnő hadvezetőket és
katonákat vitt magával és mindegyiken csatlakozhattak hozzá az akkori Somogy
vármegye, így Pátró falu férfi erői. A király sikerre
vitte a dinasztikus öröklési jogokat, és megjutalmazta a vele hazatérő nemeseket,
kisnemeseket vagy a katonáit, az egyszerű jobbágyokat, akik hadi tetteikkel
arra méltóvá váltak, és nemességet is kaphattak.
A kor legnépszerűbb előre vagy felfelé lépés
lehetősége volt a királytól kapott cím, jog és a vele járó birtok, főleg, ha
egyszerű jobbágy, paraszt származású volt a kitüntetett. Minek köszönhetően a
király oldalán bátran küzdő férfiak között ott lehettek Pátró
falu vitézei is. Ennek a magyarázatnak az ad bizonyosságot és jelentőséget,
hogy Pátró falu említése a szolgákkal és területével
az apátság adománylevelében kiemelten megemlítésre, sőt „jegyzőkönyvezésre”
került. Márpedig, egyetlen egy fennmaradt királyi adománylevél sem tartalmaz érdektelen
és értéktelen adatokat. A magyarázat további részét képezheti az a
feltételezett tény, hogy a király oldalán harcoló vitézek személyes
bátorságukkal hívták fel magukra az uralkodó figyelmét, aminek emléke megőrződött
az uralkodó számára a hadjáratot követően is. Továbbá értéktelen és
jelentőségében átlagos személyeket, településeket, birtokokat király sohasem
adományozott jelentőséggel és tekintéllyel bíró egyházi vagy világi birtokoknak.
Az „ajándék” kölcsönös értéket képviselt úgy az adomány, mint az adományozott
számára. Pátró adományként történő említése ezért
lehet kiemelkedő értékű és jelentőségű, ami természetesen csak „elképzelt, de ésszerű”
következtetés marad. Az is igaz, hogy erről írásos dokumentum nem maradt fenn,
mert a későbbiekben a térséget érintette a tatárjárás – IV. Béla király
üldözésekor 1241-42 telén - a törökdúlás sok évszázaddal későbbi pusztítása,
amikor Kanizsa várának elfoglalásakor
nemcsak a népességet érte pótolhatatlan veszteség, de királyi adománylevelek,
kutyabőrei sok ezernyi oldalai semmisültek meg.
Az 1500-as és az 1600-as évek török portyázásainak
mindennapi helyszínei voltak Somogy és Kolon, vagyis
Zala vármegye települései. Szigetvár 1566-os, majd Kanizsa 1660-as eleste megelőzésére
hiába hozták létre a Balaton és a Mura folyó közötti védelmi vonalat, a
törököknek idővel semmi és senki sem tudott ellent állni, így lephették meg Pátró falut, és annak lakóit is. A falu régi
településrendszeréhez tartozott a keleti fekvésű Górica
is, (Vend, szlovén értelme: hegy, - település magaslaton, szláv nyelven
fent, fel, felső falu, település) ami évszázadokig lakott volt, és úgy kell
rá tekintenünk, mint Ó-Pátró-ra.
A ma már csak dűlőnévként élő terület peremén található a középkori falu ó-temetője
is. Temploma is a keleti domboldalon állhatott, amit a faluval együtt szintén a
törökök tettek a földdel egyenlővé. Ekkor indulhatott el a pusztulás útján a
szomszédos Szentegyház, Pata és Ság falu, valamint a közel-távoli Somogyvári
Apátság is, amely sohasem nyerte el újra régi fényét, sokáig még kő sem mutatta
Szent László király dicső adományának helyét. Feledésbe nem merült, de az
újjászületése évszázadokig váratott magára. Emlékének és történelmünk fontos
szeletének megőrzése, fenntartása a mi kötelességünk.
*A Dmitar név – eredetileg a
görög Démétriosz (értelme a Termőföld Istennőjének
ajánlott) névből származik és szláv közvetítéssel jut a magyar nyelvbe.
Jövevényszó hangváltozással, „ö” hang magánhangzó betoldással, mert a magyar
nyelv nem bírja el a mássalhangzó torlódásokat, tömörüléseket - magyaros
Dömötör, később Dömötörfy, vagy Dömötörffy
– Dömötör fia - név származhat a Belső-Somogyhoz közeli szlavón, vagy a
nyelvileg hasonlatos, részben azonos vend elnevezésből is, ami a középkori Pátró nemesi lakosságának egyik fontos ágát képviselte, és
maradt fenn a családi vonal napjainkig.
Szent László lovagkirály szobra, Somogyvár
Forrás:
Somogyvár - Galéria – Lovagkirály (lovagkiraly.org)
A
lovagkirály jelenléte és a vele együtt a helyszínen tartózkodó hercegi,
főnemesi, nemesi és egyházfők személyei növelték az apátság alapításának és az
adományok jelentőségét. László
király egész egyéniségére, politikai helyzetére nézve, törvényeit kivéve, nem
ismerünk fontosabb adatokat, mint a melyeket az oklevelei nyújtanak.
Vallásosságának tisztasága, koronájának mocsoktalan fénye egyaránt
visszatükröződnek bennük.
Az eredeti oklevél fotója
Pátró nevével a negyedik oldalon alulról a hetedik
sor utolsó előtti szava
Forrás: Somogyvár - Magyar
várak, kastélyok, templomok leírásai, galériái (varlexikon.hu)
A Somogyvári Szent Egyed Bencés Apátság alapító
oklevelének és a benne foglalt királyi adománynak
magyar
fordítása
„Az egyetemes katolikus anyaszentegyház –
melyet Isten egyszülött fiának vére egyesít, irgalmas részvétből szét akarván terjedni a földkerekség minden
részében –, tudtul adja a most élőknek és a jövőbelieknek is, hogy a pannoniai részeken egy királyi apátsággal
gyarapodott az Úr 1091. évében, Lászlónak,
azon vidék igen dicsőséges királyának
uralkodása idejében.
Azt a helyet, melyet Isten kiválasztott magának, hogy ott szeplő és folt nélkül való szent
egyházat alapítsanak
neki, Sumichnak[1] nevezik,
és annak a vidéknek egy igen nemes városa. Ezt [az egyházat] területével együtt
az említett király – hallván a Szent Egyed hitvalló érdemeiről szóló véleményt – a Szentháromság, Péter és Pál szent
apostolok és Szent Egyed hitvallónak
tiszteletére, saját maga,
valamint elődei és minden hű
keresztény hívő lelkének
megváltására, Odilo apátúr
jelenlétében a fentemlített Péter és Pál
apostoloknak és Szent Egyednek adományozta.
Átadta pedig a regula szerinti kormányzás végett a mondott apátnak és utódainak
oly módon, hogy bárki lesz somogyi apát a világ végezetéig, az azon időben levő flaviusi völgyi Szent Egyed monostor apátjának
igaz engedelmességet fogadjon és azt
meg is tartsa élete végéig.
Ezentúl az említett
igen kiváló király nem ítélve magát alábbvalónak elődeinél, azzal a
feltétellel és a
szabadság azon örökös jogával alapította ezt a
fentemlített egyházat, hogy Isten és a szentek után, akiknek a tiszteletére
felszentelték azt, annak apátja csak őrá
hallgasson, csak ő előtte
hajoljon meg, őt ismerje egyedül
minden szükségben oltalmazójának és
minden ügyében bírájának, a püspöki jogok sérelme
nélkül. Ugyanennek az egyháznak az átriumát, ahová mindenki úgy az életben,
mint a halálban, bármilyen kényszertől
szorongatva, mint egy biztos menedékbe menekülhet, a
legkeresztényibb király úgy
szenteltette fel, hogy bárki meneküljön ide oltalomért, teste és lelke egyaránt
vigasztalást találjon, és személyét s vagyonát jogtalanság ne érje. Amiképpen a
monostor királyi, szintúgy királyi az a tilalom is – mindenki hasznával
összhangban –, hogy halandó ember, a királyt kivéve, ne merjen az
egyház ügyeiben ítélkezni. A menedéket pedig, ha valaki megsértené, az hazai
törvény szerint fizessen. Ha valaki Isten és az ő
szentjei és a királyi
rendelkezést gonosz vakmerőségből erőszakosan megszegné, ami a
menedékkel kapcsolatban mondva van, az említett
király parancsából, adja vissza azt, amit vakmerően
elvett, és azonfelül 50 márka
aranyat fizessen. Ezt a parancsot adta László király. A tanúk, akik
vele voltak: testvére, Lampert herceg, unokatestvére, Dávid
herceg, az oroszok királyának a fia, Jaroszláv, a
király veje, Almarus veszprémi püspök, Péter
nádorispán és Acha ispán, Mihály, Szerafin,
Koppány királyi káplánok, Gozlaria-i Róbert királyi
kardhordó, Anulsus királyi követ. Az adománynak vagy
parancsnak elfogadói pedig ezek: Teuzo a szent római
egyház legátusa, Odilo szent-egyedi apát. A jelenlévő szerzetesek: Péter prépost,
aki azután az első itteni
apát lett, Raionus
fia Rostaganus, Péter
kamarás, Dalmacius dékán. Egyháziak és világiak,
akik az apáttal voltak: Poituo-i
Péter latin tanár, Ugo fia Péter, Félix fia Rajmund, Amalric fia Bernát, Arueus fia Rajnáld, Maimbaldus és Arueus és többen mások. Most feljegyeztetnek egyenként a
birtokadományok, amelyeket a király az említett monostornak adományozott:
Somogy[vár] területével, az ottani egyház szolgáival és területével, Pátró falu szolgákkal és területével,
a besenyők faluja szolgákkal és területével,
Szent György falva szolgákkal és területével, a szekeresek falva szolgákkal és
területével, a szőlősök falva
szolgákkal és területével, 30 szőlő a szőlőművelőkkel
együtt, 60 szőlő fele, 300 szolgának és 100 katonának a
háza.
(1)
Sumichnak nevezik, azaz Somogyvárnak. Meg
kell említsem, hogy a Somogy név gyöke a mongol nyelvben is fellelhető a sumbu-mod alakban, ami fában, erdőben bővelkedőt jelent.
Mongóliában a fővárostól nyugatra találjuk Zuunmod
nevű várost, amely száz fát, száz ligetet jelent. Bizonyára nem véltelenszerű a
nevek összecsengése és értelme, ha Koppány egykori somogyi és Vérbulcsú, Kolon (később Zala)
vármegye erdőkben gazdag birtokaira gondolunk.
Amikor a közös európai
összefogásnak köszönhetően ütött a szabadulásnak az órája a török kénytelen
volt egymás után feladni várait. Budavára 1686-os felszabadulását követően
Nagykanizsa és vidéke is felszabadulnak a török uralom alól 1690-ben. A gyászos
időknek nyomorúságát átélt Pátró megmaradt lakossága
is kezd fellélegezni, és a nemeseik pedig mozgolódnak, hogy jogaik, birtokaik,
kiváltságaik megerősítése, tehát a jövőjük érdekében az elveszett, vagy
megsemmisített nemesi levelüket megújíttassák. Somogy vármegye fő, és
köznemesek gyülekezetétől beszerzik 1715-ben, ill. 1717-ben a szükséges
bizonyítványokat, amelyek igazolják, hogy a fenti családok régi nemesek és
Nemespátrónak emberemlékezet óta birtokosai. A megújítást maga VI. Károly
magyar király és III. Károlyként Német Római Császár látta el kézjegyével.
A jogaikban és birtokaikban** császári-királyi megerősítést kapott pátrói
törzsökös nemesek*** oklevelének szövege Mesterházy Sándor ágostai hitvallású
evangélikus lelkész szabad fordításában
„Mi, hatodik
Károly, Isten kegyelméből római császár, örökös Uralkodó, Német,-
Spanyol,- Magyar,- Cseh,- Dalmát,- Horvát és Tótországnak stb.
királyai: Ausztria Főherczege,
Burgundia, Brabantia, Styria,
Carinthia, Carniolia,
Luxemburg, Wirthemberga és Theak, Felső, - és Also – Silesia Herczege, Svevia, Marchia, Morvaország Fejedelme, Habspurg,
Tyrol, Ferretia, Kíburg
és Goritia Grófja, stb. Emlékezetnek okáért adjuk – kellőképpen megerősítve – tudtára
mindenkinek, akiket illet: Hogy mi – némely híveinknek hűségük állhatatosságának és komolyságának, valamint alattvalói ragaszkodásunknak méltatása végett Felségünkhöz felterjesztett alázatos kérelme folytán, nevezetesen: Dömötörffy Márton,.János
és másik János, Gergely és György, Győrffy György, Balázs és Mihály, Bebők**** Mihály és másik Mihály, Szakáll Márton és István, mégis Bolla István, a Somogy vármegyei Pátró birtoklásában mondott, a nemesek nemzettségéből és közönségéből
való
kiváló híveinknek, - akik előbb említett Szent
Magyar Királyi koronánknak és hajdan
Felséges Római Császár és Magyar
Király Elődeinknek, azután pedig saját Felségünknek is a helyeknek és időknek változása, nem különben az események veszedelmessége
között is, hűségesen és tántoríthatatlanul
szolgáltak és engedelmeskedtek és akikről meg vagyunk győződve, hogy a jövőben is hűség és bátorság hasonló buzgóságát tanúsítani és bizonyítani soha meg nem szűnnek, - kérelme folytán, a fent említett Somogy vármegyében lévő Pátró
teljes és sérthetetlen birtokát, melynek valóságos és háborítatlan használatában és folytonos bírásában őseik és elődeik ember emlékezet óta voltak és jelenleg ők maguk is valósággal és háborítatlanul vannak és erre vonatkozólag kielégítő kiváltság – és adomány – leveleik is voltak, amelyeket azonban az előző időknek jogsértései és
veszedelmei folytán
elvesztettek, amint ezeket hiteles bizonyítványokkal be is igazolták, tehát teljes és minden királyi jogunkat, ha valamint a nevezett Pátró tulajdonában bármiképpen bírnánk, vagy pedig egy és
más, bármi okból, úton-módon és értelmezésnél fogva Felségünkhöz tartoznék, azt
minden hozzá kötött haszonnal és mindenféle járulékokkal együtt, földekkel, t.i. szántóföldekkel, mívelés
alatt állókkal és nem míveltekkel, mezőkkel,
rétekkel, legelőkkel, mezőségekkel,
kaszálókkal, szénáskertekkel, erdőkkel, erdőségekkel,
hegyekkel, halmokkal, völgyekkel,,… mészárszékekkel, szőlőhegyekkel, szőlőskertekkel, előhegyekkel, vizekkel, folyókkal, halastavakkal, halászattal, a halaknak
elzárásával és a vizeknek lefolyásával, malmokkal és ezeknek helyeivel,
általában mindennemű hasznot és ezek járulékait csorbítatlanul, bármi néven
neveztessenek, melyeket saját helyes méréseik és régi határaik alatt ezen Pátró- birtokot jogosan és régtől fogva megilletik és hozzá tartoznak,
a már megnevezett, következő birtokosoknak, név szerint: Dömötörffy Mártonnak,.Jánosnak és másik Jánosnak, Gergelynek és Györgynek, Győrffy
Györgynek,
Balázsnak
és
Mihálynak,
Bebők
Mihálynak
és másik Mihálynak, Szakáll Mártonnak és Istvánnak, mégis Bolla Istvánnak,
maguknak és örököseiknek és minden utódaiknak ezen új adomány levelünkkel
adtuk, ajándékoztuk és adományoztuk: sőt adjuk, ajándékozzuk és adományozzuk örökös joggal és visszavonhatatlanul, hogy azt
együttesen bírják, birtokolják és használják: más, különösen az Isten
gyülekezeti jogának megsértése nélkül. – Ezen
híveinknek adjuk emez igazoló-levelünket, ezt saját pecsétünkkel, melyet, mint
Magyar Király használni szoktunk megerősítvén. – Melyeket mi kiváltságlevél formájában
újra kiállítani készek lévén, midőn ezek nekünk részletesen
bejelentve lettenek. – Kelt Luxemburg várunkban az Úrnak Ezerhétszáztizenkilencedik
évében Június
hava 16-ik napján. Római uralkodásunk VIII.-ik, spanyolországi uralkodásunk
XVI. Magyar, cseh és a többi országi uralkodásunk IX.-ik évében. Károly s.k.
Gróf Illésházi Miklós s.k. Sigray József s.k.”
**A „nemespátriak” vagyis a nemespátróiak
a királyi levéllel a kezükben igyekeztek a község határait kijavítani, mert a
török szülte világban, majd azt követően is gyakoriak voltak a határ - ill.
birtoksértések, valamint birtokvesztések. A 17. századi, feltételezhetően
Zrínyi Miklós költő és hadvezér időszakában a török elleni harcokban véghez
vitt tetteik alapján kaptak még kisnemesi jogokat a Szmodics,
Fekete, Daxner és Bögri,
ill. Bögry családok.
***A törökdúlást
követően az első nemesi összeírás 1726-ban történt a pannonhalmi tized ügyében felmerült 3000
ft költségnek a birtokos nemesség közt leendő kivetése czéljára
1726 szeptember 17-én, amit Madarász László alispán és a szolgabírák állítottak össze. A kuriális helyek nemességét név szerint nem vették
fel, a pátróiakra 55 forintot vetettek ki. A törzsökös név szerinti összeírás a 19. században megtörtént,
ahol a csak kuriális, kisnemesi életvitelt folytató pátrói
családok tagjait a főnemesekkel, grófokkal és bárókkal egyenrangú nemesi
nyilvántartásban szerepeltették. Somogy vármegye nemességének vagyonban nem dús, de
szám szerint jelentékeny részét éppen azok tették, a kiket az összeírás nem név
szerint sorol fel, hanem nemesi telekszám szerint, községenként vesz számba:
a dédi, vidi, szakácsi, pátrói és kis
faludi kuriális nemesek. E kuriális helyeken
megkülönböztették a törzsökös és jövevény családokat. A törzsökös családok
birtokjogukat és nemességüket – úgy látszik – még a török foglalás előtti időre
vezették vissza. S ezek, valamint a hatóságok is, jövevényeknek tekintették a
török világ alatt vagy közvetetlenül utána beköltözött és beházasodott
családokat. Az első egyetemes vizsgálatot 1723 április 10-én rendelte el III.
Károly. A vármegye, melynek ekkor még nem volt az elismert nemeseket feltüntető
lajstroma sem, a kiküldött bizottság által 1724 augusztus 7-én Csurgón felvett
vizsgálati jegyzőkönyvet 1725 február 11-én terjesztette fel a
helytartótanácshoz, ahol dokumentum vesztés okán 20 taxálista
család nemességét vette vizsgálat alá, köztük Pátróban
a Daxner és a Fekete famíliát. Az 1814 évi pátrói kuriálisták birtoka 3132 hold. Bebők (1737–1843, *1724) Bolla (1737–1800), Bögry (1737–1843), Daxner
(1737–1843, *1724), Dömötörffy (1737–1843, *1724),
Fekete (1737–1843, *1724), Győrffy (1737–1843, *1717), Szakal
(Szakall, Szakály, 1737–1843, *1724), Szmodis (Szmodits, Smodis,-
Később Szmodics- 1754–1843)
A király által
jóváhagyott törzsökös, nemesi megerősítést azért érdemes kiemelni, mert a falu
lakóinak nagy többsége evangélikus vallású volt a környező falvakkal együtt,
mint Surd, Porrog, Porrogszentkirály. Katolikus hitről történt áttérés
feltételezhetően Luther Márton 16. századi hatásának köszönhető, akár a közeli
vend – osztrák területen windisch – befolyásolása
által. Ki kell emelni Küzmics Istvánt, aki a
szomszédos Surd lelkésze volt, - hitvese nemespátrói
-, aki vend nyelvre fordítja le az Újtestamentumot, amely az osztrák uralom
alatt álló szlovének – vendek, egyik fontos írott emléke a mai napig.
**** A Bebők név legrégibb írásos említése Székelyföldhöz
kapcsolódik. „Kolumbán Ferencz Apaffi tanácsosa, családi
leszármaztatásában egészen a hun birodalom összeomlása korszakáig megy fel,
midőn a végzetteljes csatatérről 3000 székely Elmedzár
és Uzindur vezetése alatt Erdély keleti részébe
települ. Az említett vezetők Báján vagy bán (honnan a rabonbán) czimet viseltek. Azoknak közvetlen utódja Póka (innen
Pókafalva és Póka család Pókán, Galambfalván) ezt
565-ben az óriási erővel biró Colon követi, ennek
hivatali czimével páritott
nevéből lesz Colonbán, ki az olaszteleki Columbánok előde. Ezt 631-ben Orbó (orbai
szék), ezt ismét Ugron (Ugron család eldőde). Ezt
Ders (kiröl ily nevü falu),
Kebe (Kebeled falu), Bebők s végre Uzon (erről Uzon falu) követi, ki
743-ban a Tuhutummal bejött magyarokat Dééshez vezette. (Nem bizonyított, hogy a nemespátrói Bebőkökkel
rokonságban állt-e, de a név máshol nem fordul elő a Kárpát-medencében.) Orbán
Balázs: A Székelyföld leírása
Nemespátró múltat idéző hatását hitünkben és
hagyományainkban a jelenben is magunkon érezzük. Az egyedi kultúra és
hagyományok évszázados megőrzésével többlet értelmet adtak életüknek, és vele a
jövő nemzedékének. De mit fog a mi nemzedékünk átadni? Tudunk-e erőt meríteni
abból, hogy erőt adunk a jelenben a jövő érdekében?
A ma
és a jövő nemzedékének kötelessége őseik emlékének őrzése, minden történelmi
szál felgöngyölítése és azáltal a mai ismereteink, tudásunk gyarapítása. A
nemesi, kisnemesi családi és településtörténetek fontos alappillérei annak,
hogy ne vesszen a múlt homályába az az érték, amiért őseink küzdöttek, vérüket
és életüket adták, akár Szent László király oldalán, akár csak egyszerűen a
fennmaradásuk érdekében – értünk.
Hittel, szellemi, lelki
tisztasággal tekintsünk a múltból a jelenen át a jövőbe, mert minden nemesi,
kisnemesi család és településük, valamint annak építészete, ősi hagyománya,
néprajza, népművészete, zenéje, irodalma, mindennemű öröksége akkor is maradandó
érték lesz, amikor megszűnik az az életforma, ami létrehozta. *
„Nemessé a király tehet, de emberré csak az Isten.”
Nemespátró, 2021.
Monos
János
Források: - A magyar nép
(mtda.hu)-
Bartucz L 38 o. 79 nemespátrói fejforma és 80 fő szem
színe
-
Anthropologiai Közlemények, 9. (1965) (oszk.hu)
-
Dmitar Zvonimir horvát király – Wikipédia
(wikipedia.org)
-
Horvátország
történelme – Wikipédia (wikipedia.org)
-
Ilona horvát
királyné – Wikipédia (wikipedia.org)
- https://www.breuerpress.com/2009/06/02/a-somogyvari-bences-apatsag/
- Microsoft Word - 2-Magyarország története
az Árpádok korában.doc (core.ac.uk)
-
Nemespátró | A
reformációtól – napjainkig (szombathely-lutheran.hu)
- Somogyvár - Galéria - Szent László emlékhely
(szentlaszloemlekhely.hu)
-
Szent Egyed
bencés apátság romjai, Somogyvár »Építészeti emlékek (epitettemlekek.hu)
Balás Gábor, A
székelyek története, 1984
Mesterházy Sándor és Héricz
Sándor, Nemespátró története leírásai nyomán
* Seemayer Vilmos gondolatai nyomán
III. Károly
magyar király (VI. Károly Német Római császár) pecsétje
(Fotó és
szöveg: Győrffy István)
A kutyabőrre
írt királyi oklevél teljesen széthajtva – Zalában csak
Nemespátró őriz
ilyen kincset. (Fotó és szöveg: Győrffy István)
A nemesi oklevelet Veres József avangélikus
lelkész és Győrfy Balázs
polgármester teríti szét. (Fotó és szöveg: Győrffy István)
© 2019 Planet Travel Adventures & Incentives Kft., Minden jog fenntartva. Tervezte a Szalkusz Development.